aarhusportalen.dk
Søg på Aarhusportalen |
Sitemap |
Nyhedsbrev |
Facebook |
Arrangementer
Nyhedsbrev
Weekendkalender, konkurrencer, ny- heder og meget mere direkte i din mailboks. Tilmeld dig her.
Nyhed
Letbanebisserne fra Italien til frokostpause
Hver dag kl. 13 samles GCF’s medarbejdere fra forskellige steder langs letbanen ved et lager tæt på Lisbjerg for at spise frokost. Mange medbringer mad fra Italien eller køber ind til frokosten i butikker med mange italienske varer. På billedet ses fra venstre Vincenzo Giordano, Antonio Spagnolo og Luigi Fregapane. Fotos: Kenneth Lysbjerg Koustrup

Letbanebisserne: »Jeg savner mine børn, men jeg har behov for at tjene penge«

30-05-2016 kl. 08:51

Brød med serranoskinke og oliven, pasta carbonara og pizza er blandt favoritterne, når GCF’s italienske skinnesjak spiser på restaurant hver aften. Sammen lægger de sporene for, at Aarhus Letbane kan køre til maj næste år.

En smøg dingler fra Luca Bevilacquas mundvig. Hans gule sikkerhedshjelm er med vilje vendt forkert med solskærmen i nakken, og hans hud er solbrun, som om sommeren har varet i flere måneder.

Men det er ikke et solarium eller andre brunmidler, der får Luca Bevilacqua til at ligne en strandløve under den skriggule arbejdsvest. Han er italiener.

»Jeg er her for at skaffe penge til min familie, så vi kan sætte lidt til side. Jeg vil gerne have betalt mit hus af, og i Italien er der ikke rigtig noget arbejde at få for tiden,« siger Luca Bevilacqua.

Mellem en strøm af forbipasserende biler holder han en pause fra dagens arbejde i midterrabatten på Randersvej, hvor to letbanespor om ca. et år skal bære tog fra nord til syd igennem midtbyen. Luca Bevilacqua er 36 år og specialiseret i at lægge beton. Det gør han 11 dage i streg, hvorefter han har fire dage fri til at tage hjem til Torino, Italien, hvor en kone og to børn på seks og otte år venter.

»Jeg skyper hjem næsten hver dag, fordi jeg savner mine børn, men jeg har behov for at tjene penge,« siger Luca Bevilacqua, som har lagt skinner til Aarhus Letbane for det italienske selskab GCF siden april i fjor.

Fortrækker ikke en mine

Selskabet har omkring 65 italienere ansat delt op i en række mindre skinnesjak, der arbejder på forskellige dele af letbanen. Dermed udgør GCF en stor del af Asal-konsortiet, hvor i alt ca. 200 medarbejdere arbejder på at levere tog og infrastruktur til letbanen.

Med vaterpas og målebånd går Luca Bevilacquas kollega Bruno Raccioppo langs de løst liggende skinner i midterrabatten på Randersvej. For hver anden meter måler han skinnens placering, og i hver side af skinnesporet hæver eller sænker kollegaer den enkelte skinne på plads ved at skrue på en stor møtrik.

I larmen fra den konstante strøm af forbipasserende bilister med nysgerrige blikke går også Umberto Bottone og hælder beton fra en lastbil ned i mellemrummet mellem de to skinnespor.

Betonen plasker, og små klatter sætter sig på hans orange refleksarbejdsbukser, plasker op på hans tidligere hvide, men nu grå hættetrøje og videre op i ansigtet. Han fortrækker ikke en mine.

Det italienske skinnesjak møder normalt på arbejde kl. 08.00 og får fri kl. 16.30. Deres arbejdsuge er på 37 timer. På billedet: Rocco Maretta. Fotos: Kenneth Lysbjerg Koustrup


Lidt forsimplet går arbejdet ud på at lægge armeringsjern, tilpasse letbaneskinnerne og fylde beton i den udgravede midterrabat, forklarer Roberto Rocca, projektleder hos GCF. Hvis der ikke opstår uforudsete forhindringer, kan medarbejderne lægge omkring 1.400 meter skinner om måneden.

Indtil videre har de lagt ca. 15 km nye skinner, og når de sidste ifølge planen er lagt i februar 2017, har medarbejderne lagt 32 km skinner. Men letbanen bliver længere end det, for med en elektrificering af Grenaa- og Odderbanen bliver den samlede letbanestrækning ca. 110 km lang.

»Vi arbejder hårdt for at holde tidsplanen. Men f.eks. kan nødvendige tilladelser eller materialer være forsinkede, og så bliver vi presset,« siger Roberto Rocca.

Italienske tv-programmer

Ligesom Luca Bevilacqua har Biagio Cazzoccia familie i Italien. Han savner dem. Danmark har været hans midlertidige hjem siden april i fjor, men uden dansk- og engelskkundskaber er det ikke meget, han kan bruge den sparsomme fritid i Aarhus til.

»Jeg kan godt lide det her, men jeg savner dem derhjemme. Min fritid i Aarhus bruger jeg normalt i min lejlighed, hvor jeg ser italienske tv-programmer,« siger Biagio Cazzoccia via en kollega, der oversætter til engelsk.

Biagio Cazzoccia er specialiseret i at lægge skinner, og planen er, at han skal bo og arbejde i Aarhus indtil maj 2017, hvor Aarhus Letbane skal transportere de første passagerer.

Et hjem i Aarhus

Et sted i byen virker det dog som om, at de italienske skinnesjak føler sig nogenlunde hjemme.

På Restaurant Italia på Åboulevarden er adskillige borde besat af mænd, som har slynget beskidte gule eller orange arbejdsveste om stoleryggene.

Forretter bestående af brød med serranoskinke og oliven, pasta carbonara og pizza er populære bestillinger blandt mændene, der på italiensk bestiller mad uden at skæve til menukortet.

»Vi kender efterhånden stedet og ejerne ret godt. Vi har jo været her hver dag i et år nu,« siger Marco Bottaro, 42 år, med et smil om munden, før han bliver afbrudt af sin sidemand, der på italiensk råber på en tjener for at få skænket mere vin.

Biagio Cazzoccia savner sin kone og to børn i Italien, når han arbejder i Aarhus. Han skal arbejde på letbanen indtil maj 2017. Fotos: Kenneth Lysbjerg Koustrup


Flere omkring bordet forklarer, at mens det kan være en hård nyser for familielivet, at arbejde i Aarhus, er lønnen omkring det dobbelte af, hvad man kan tjene i Italien. Ingen vil ud med, hvor meget de tjener, men en vigtig del af lønnen er, at GCF betaler bolig, transport og mad.

Og maden, den er nogenlunde, bliver de enige om efter en diskussion på italiensk. Hver morgen kan en fra hvert sjak hente frokost på Restaurant Italia, og hver aften bliver middagen serveret mellem kl. 19 og 21.

Det er især på restauranten, at Marco Bottaro får stillet sit sociale behov mellem besøgene hos sin kone og sin 11-årige søn på Sicilien.

Bulgarien eller Frankrig

»Jeg har ikke noget netværk i Danmark ud over mine kollegaer. Men de bånd er ikke så stærke, så det kan være hårdt at være væk fra min familie og vennerne i Italien,« siger han og forklarer, at han overvejer at hente familien til Danmark.

Marco Bottaro har arbejdet som projektingeniør hos GCF i Danmark siden august 2013.

Han har arbejdet på Aarhus Letbane siden november 2015, og hvis alt går vel, skal han begynde på metrobyggeriet i København, når skinnerne til letbanen er lagt.

Skulle han have mod på at arbejde for GCF efter metrobyggeriet, er der også rig mulighed for det.

Roberto Rocca forklarer, at selskabet gerne vil bruge medarbejderne til andre skinneprojekter i Danmark. Og hvis der ikke er arbejde i Danmark, er der formentlig ledige job på GCF’s projekter i bl.a. Schweiz, Bulgarien, Bosnien eller Frankrig.

»Jo længere tid vi holder på vores medarbejdere, jo bedre bliver de. Nogle er specialiserede i at hælde beton på den rigtige måde, andre i at svejse, nogle i at lægge skinnerne helt rigtigt og mange er bare arbejdsmænd, der kan mange forskellige ting,« siger Roberto Rocca.

Mange unge i byen

På Restaurant Italia er de fleste færdige med at spise, og aftenens omkring 20 italienske gæster er rykket udenfor for at ryge.

Snakken foregår højlydt på italiensk, og at dømme efter de fælles udbrud af latter laver de sjov med en af restaurantens medarbejdere, som holder sin rygepause med de italienske skinnearbejdere.

»Jeg kan godt lide Aarhus. Sammenlignet med Fredericia, hvor jeg tidligere har arbejdet, er der en masse unge folk i byen, og folk er meget venlige,« når Marco Bottaro at sige, inden fem lejede varevogne fra Europcar bliver kørt frem for at transportere de italienske skinnesjak rundt til deres midlertidige boliger i omkring 20 lejelejligheder i Aarhus og på Scandics hoteller i byen.

Omtrent det samme vil ske hver aften frem til februar næste år, når skinnerne til Aarhus Letbane er lagt.

  Print artikel Print artikel Send artikel Send artikel | Tilbage |
Annonce
Annonce
Annonce