aarhusportalen.dk
Søg på Aarhusportalen |
Sitemap |
Nyhedsbrev |
Facebook |
Arrangementer
Nyhedsbrev
Weekendkalender, konkurrencer, ny- heder og meget mere direkte i din mailboks. Tilmeld dig her.
Nyhed
Letbanetoget vises frem
Det første letbanetog ankom torsdag på en godsvogn fra Berlin. Foto: Casper Dalhoff

Så mangler der bare en køreplan for Aarhus Letbane

27-06-2016 kl. 08:46

Der er nu mindre en et år til, at Aarhus Letbane efter planen skal åbne den første etape. JP Aarhus har derfor stillet direktør Claus Rehfeld Moshøj en række spørgsmål.

Holder tidsplanen?

»Som det ser ud nu, ja. Vi forventer at køre på den indre strækning i maj næste år. Så åbner vi Odderbanen efterfølgende i juni eller juli, og den 12. oktober kører vi på Grenaabanen.«

Følger I budgetterne?

»Ja, det gør vi.«

Hvor meget hurtigere bliver det at køre letbane frem for bus?

»Det afhænger af standsningsmønstret, men det vil blive hurtigere og mere effektivt. Der, hvor der er længere mellem stoppene, bliver det mere effektivt. Så i forhold til en X-Bus kører vi med samme hastighed.

Når der er kø, kører letbanen bare forbi, fordi den kører i sin egen trassé, mens busserne må følge trafikken, så forskellen på bus og tog vil være størst i myldretiden. Fra Universitetshospitalet til Aarhus H vil turen tage 17 minutter, og 30 minutter fra Hornslet til hovedbanegården via Risskov. Systemet er designet, så vi kommer hurtigst muligt gennem krydsene. En radar får fasen i krydset til at skifte til grønt, når toget kommer. Det betyder, at de biler, som kører langs med toget, også kan køre, mens den tværgående trafik får rødt.«

Kommer det ikke til at forstyrre trafikken, når letbanen har forkørselsret i kryds?

»Vi har to former for prioriteter, når vi kommer til et kryds. I krydsene Kystvejen/Nørreport, Ringgaden/Ringvejen og op ad Nehrus Alle, hvor toget krydser store trafikstrømme, har toget fuld prioritet og kører igennem i fuld fart og standser først efter krydset. På Ringgaden/Ringvejen har vi delvis prioritet, så hvis der er rigtig mange biler, kommer letbanen også til at vente, så man ikke bryder de røde og grønne bølger for meget.«

Hvad kommer en billet til letbanen til at koste?

»Det samme som i bussen. Passagererne kan bruge rejsekortet, busbillet, kontantbillet eller appen fra Midttrafik. Der bliver standere på alle perroner, men klippekortene udfases.«

Bliver der billetkontrol?

»Ja. Det bliver G4S Security Services A/S, som også kontrollerer busserne, som kommer til at tage sig af den opgave.«

Hvor mange kontrollører kommer til at dække letbanen?

»Rigtig mange.«

Hvad gør I for at sikre trygheden i togene?

»Der vil være videoovervågning inde i toget og overvågning uden for dørene, så føreren kan holde øje med, hvad der foregår inde i toget og langs med toget ved perronen. Hvis man laver kriminalitet og uro, bliver man altså filmet, så letbanen er et dumt sted at begå lovovertrædelser.

Der filmes desuden ud af fronten, så vi i tilfælde af ulykker og kollisioner har dokumentation af, hvad der er foregået.«

Hvad med sikkerheden i trafikken?

»Vores sikkerhedsgodkendelse fra Trafikstyrelsen er baseret på specifikke uheldsrater. De mål skal vi leve op til, og vi vil også arbejde målrettet efter at få dem ned.

Tag f.eks. Amsterdam, som ganske vist er større, men der kører man ind i en person hver dag. Og det skal vi sikre os ikke kommer til at ske her.

En ting er ulykker, men i vores branche har vi fokus på nær ved-hændelser, hvor det var lige ved at gå galt. Dem er der heldigvis flest af. Men vi vil gerne lære af dem, og det kan vi også bruge videooptagelserne til. Så vi vil kigge på, om det skyldes uheldig skiltning, skulle vi have ringet med klokken, eller skal der f.eks. sættes en barriere op et bestemt sted.

Vi vil gerne lave et system, som bliver så sikkert for omgivelserne og os selv som overhovedet muligt. Vi kan også bruge videoovervågningen til at fortælle borgerne i Aarhus, hvad de skal passe på.

Måske vil vi lave en informationskampagne, hvis en bestemt hændelse indtræffer ofte.«

Hvornår kommer køreplanen?

»Vi har en præcis køreplan klar i oktober, men vi kommer til at køre halvtimes-, kvarters- eller 10 minutters drift.

På den nye strækning kan vi komme helt ned på syv et halvt minut, hvis det skulle blive nødvendigt, men vi begynder nok med 10 min. Det svarer til, at tre busser servicerer den samme strækning, så det er rigtig meget kapacitet, vi sætter ind lige fra begyndelsen.«

Hvor mange passagerer forventer I?

»Man har været lidt konservativ i de regnestykker, der er lavet, så det antages, at der vil komme en mindre trafikvækst, i forhold til hvad vi kender i dag. Men hvis man ser på udviklingen, da Oddergrisen og Grenaabanen blev slået sammen, så er trafikmængden fordoblet her.

Afhængigt af hvor attraktiv folk vil finde køreplanen, tror jeg på en ganske stor stigning i mængden af rejsende. Vi kommer med et nyt, attraktivt produkt, som kan noget andet end det, Aarhus Nærbane kunne.

Jeg tror, at rigtig mange, som arbejder på de store arbejdspladser i Aarhus Nord f.eks., vil synes, at letbanen er et spændende alternativ. Også folk, som i dag ikke kunne finde på at hoppe på den kollektive trafik.«

Hvornår tror du, at etape 2 mellem Aarhus Ø og Brabrand kan blive en realitet?

»Der kører i øjeblikket en politisk proces, og lige nu er Aarhus Kommune i gang med en foroffentlighedsfase, som har været ret velbesøgt. Som jeg har forstået, vil der blive forelagt noget for byrådet en gang i efteråret.

Derefter kommer hele finansieringsdiskussionen, og der må vi bare erkende, at det ikke er billigt at lave letbaner. Der skal nogle kroner på bordet, og spørgsmålet er, hvor pengene til det her skal komme fra. Så det er uvist, hvornår etape 2 realiseres.«

  Print artikel Print artikel Send artikel Send artikel | Tilbage |
Annonce
Annonce
Annonce