aarhusportalen.dk
Søg på Aarhusportalen |
Sitemap |
Nyhedsbrev |
Facebook |
Arrangementer
Nyhedsbrev
Weekendkalender, konkurrencer, ny- heder og meget mere direkte i din mailboks. Tilmeld dig her.
Nyhedsvisning
Bjarke Ingels besigtiger sammen med kollegaer Bassin 7 på havnen
Bjarke Ingels (yderst til venstre) trodsede i går den silende regn og besigtigede område omkring Bassin 7 på havnen sammen med blandt andre arkitekt Søren Martinussen fra BIG, Michael Mortensen fra Casa og Rune Kilden. Foto: Jan Dagø

Ingels drømmer om vandflyvere i Aarhus Ø

10-01-2014 kl. 09:08

Den internationalt anerkendte arkitekt Bjarke Ingels vil skabe liv før arkitektur på Aarhus Havn. Derfor ser han gerne en lille lufthavn i havnebassinet.

Aarhus Havn


Ø4

Bjarke Ingels Group (forkortet BIG) arbejder primært med byarkitektur. Gruppen har i København tegnet en del projekter, bl.a. havnebadet på Islands Brygge.

Vinderteamet, som skal forme havneområde Ø4, består af BIG, Gehl Architects, Anpartsselskabet Kilden, Casa Entreprise og MOE.

Området består af Ø4 og Nikoline Kochs Plads med tilstødende arealer mod nord og syd. Desuden er havnebassin nr. 7 en del af Ø4. Her skal der opføres et udkigstårn og et havnebad.

Byggerierne skal efter planen være færdige inden 2017.

Aarhus Ø skal summe af liv – og en del af havnens lydbillede må gerne være den dybe brummen fra vandflyvere.

Det mener den internationalt anerkendte arkitekt Bjarke Ingels, som sammen med Gehl Architects, Anpartsselskabet Kilden, Casa Entreprise og MOE skal være med til at udvikle området ved Bassin 7 på Aarhus Ø.

»Det er en idé, som undersøges i øjeblikket, og det kan blive et stort aktiv. I Vancouver er der timedrift på vandflyverne, og det giver en helt særlig stemning og rytme i havnen, når de lander og letter. Så bliver havnen et sted, man ankommer til, i stedet for der, hvor man tager hen, når man er kommet til Aarhus f.eks. via banegården,« siger Bjarke Ingels.

En forudsætning for et vellykket vandflyverprojekt er, at ca. fire andre danske byer – bl.a. København – også får lufthavne.

»Tænk at cykle ned på havnen og tage vandflyveren til København på 40 minutter. Det ville være et aktiv for mange mennesker, som ofte rejser frem og tilbage mellem Aarhus og hovedstaden, men vandflyverne vil også blive en attraktion i sig selv,« mener han.

Bjarke Ingels var i går inviteret til Aarhus Kommunes årlige nytårsbriefing med deltagelse af 550 erhvervsfolk, og arkitekten lagde op til at tænke stort og gå til yderligheder.

Superambitiøs

»Aarhus er allerede superambitiøs og har lagt et højt niveau på havnen. Krisen har ganske vist lagt en dæmper på hastigheden i byggeriet, men den skal nok komme op igen. Aarhus tør tænke helt ud til kanten og stort – ikke mindst i højden. Comwell-hotellet ville f.eks. aldrig være blevet bygget i København,« mener Bjarke Ingels.

For at skabe en bedre forbindelse mellem Aarhus Ø og Aarhus C forestiller han sig f.eks. etableret en svævebane som supplement til letbanen:

»Det ville være en anderledes måde at komme ud på havnen på, som er afprøvet med stor succes i andre byer. Ud over at blive transporteret kommer man op i højden og får et bedre overblik.«

Arkitekterne og det øvrige teams udfordring bliver at udvikle området, så det bliver et attraktivt rum for alle, men især børnefamilier. Indtil videre står det klart, at der kommer til at ligge et havnebad og et udsigtstårn.

»Det står dog klart, at vandet bliver et centralt element og en del af livet i Ø4. Vi laver ikke et havnebad på en tømmerflåde, som jeg selv var med til at lave ved Islands Brygge i København, men vi tænker det mere integreret i boligprojekt,« fortæller Bjarke Ingels.

Han lægger stor vægt på, at aarhusianerne hurtigt tager Aarhus Ø i brug, men erkender, at krisen har sat udviklingen lidt i stå.

»Livet, som skulle opstå af sig selv, er kommet lidt langsommere, men strandbaren er et godt eksempel på, at der under de rette omstændigheder kan blive som et fluepapir på et lille område,« siger han og nævner muligheden for pavilloner langs den brede promenade rundt om Ø4.

»Vi skal have folk til at bruge området, så arkitekterne skal indrette sig efter det liv, der allerede er derude, frem for at lave nogle arkitektonisk smukke bygninger, inden der kommer liv. Det er ikke vores Ø, men borgernes Ø,« understreger han.

  Print artikel Print artikel Send artikel Send artikel | Tilbage |

Annonce

Annonce
Mest læste nyheder
Annonce