aarhusportalen.dk
Søg på Aarhusportalen |
Sitemap |
Nyhedsbrev |
Facebook |
Arrangementer
Nyhedsbrev
Weekendkalender, konkurrencer, ny- heder og meget mere direkte i din mailboks. Tilmeld dig her.
Nyhedsvisning
Skinner til letbannes lægges ned og støbes.
De første letbaneskinner lægges og støbes i det centrale Aarhus. Foto: Tobias Nicolai

Midtbyen er nu på skinner

04-02-2016 kl. 16:41

Torsdag blev de første skinner til letbanen i midtbyen lagt.

Torsdag begyndte sporarbejdet til letbanen i Nørrebrogade. Der er allerede lagt skinner på et stykke af letbane-strækningen, men i dag var en milepæl i letbanens historie, mener direktøren ved Aarhus Letbane, Claus Rehfeld Moshøj.

»Nu bliver det for alvor synligt, i midtbyen, at letbanen kommer til Aarhus, og det sker 45 år efter, at de gule sporvogne kørte deres sidste tur i byen,« siger han.

Skinnerne, der lægges, er særlige letbaneskinner, som støbes i beton og lægges i niveau, modsat andre togskinner, der er hævet over terrænet. Den løsning har man valgt, fordi det giver mulighed for at lægge et græstæppe omkring sporene. Dertil er det en praktisk foranstaltning, der betyder, at øvrige trafikanter, på havnen, ubesværet kan krydse sporene.

Arbejdet med at lægge skinner vil fortsætte de næste to måneder, hvor man regner med at være færdig på Nørrebrogade og Randersvej. Derefter begynder et større trafikalt puslespil, når krydsene ved Ringgaden og Nehrus Allé skal graves op.

»Vi er i gang med et større koordineringsarbejde med kommunen, for at finde løsninger på de trafikale knudepunkter omkring de større kryds på letbanestrækningen. Arbejdet skal selvfølgelig foretages på tidspunkter, hvor vi generer færrest trafikanter,« siger letbanens direktør, Claus Rehfeld Moshøj.

Direktøren mener ikke, at trafikanterne på Nørrebrogade og Randersvej vil blive særligt generet, mens arbejdet med nedlægningen af skinner foregår.

»Bilisterne vil måske møde en betonvogn i venstre vejbane, men det vil være uden for myldretiden.«

Den største gene bliver støj og støv, men ikke i nærheden af de gener, københavnerne har oplevet i forbindelse med metrobyggeriet.

»Modsat metrobyggeriet er vi jo i bevægelse hele tiden. Så beboerne i området vil højst opleve øget støj og støv i et par dage i forbindelse med nedlægningen af skinner.«

Letbanens direktør er fortrøstningsfuld i forhold til overholdelse af tidsplan, selvom han holder sig fra at udstikke nogen garantier:

»Vi regner bestemt at være færdige til maj 2017 som planlagt, men der er altid usikkerhedder med store anlægsprojekter som denne. De største hurdler bliver de it-baserede signalsystemer. Det er mere kompliceret.«

Til gengæld er han helt sikker på, at budgettet holder.

Når skinnerne er lagt, vil det næste store projekt være opsætningen af master og udhængning til kørestrømsanlægget. Det vil være det næste synlige billede på letbanens indtog i Aarhus. Til sidst lægges græstæppet, og så skulle letbanen være klar til kørsel i forsommeren 2017.

  Print artikel Print artikel Send artikel Send artikel | Tilbage |

Annonce

Annonce
Mest læste nyheder
Annonce