aarhusportalen.dk
Søg på Aarhusportalen |
Sitemap |
Nyhedsbrev |
Facebook |
Arrangementer
Nyhedsbrev
Weekendkalender, konkurrencer, ny- heder og meget mere direkte i din mailboks. Tilmeld dig her.
Nyhedsvisning
Biler i midtbyen
Op mod 60 pct. af CO2-udledningen vil i 2030 komme fra transporten, ifølge rapporten, så hvis det skal lykkes, er det på det område, der skal ske noget. Arkivfoto: Mathias Svold

Klima-anbefaling: Indfør vejafgift i Aarhus

26-05-2016 kl. 09:41

Ny Siemens-rapport anbefaler en vejafgift for at reducere CO2-udledningen. SF siger ja tak, men både V og S afviser idéen.

Kommunen har fejet for egen dør – nu er det aarhusianernes tur.

Det er groft sagt pointen i en ny rapport, hvor Siemens tager temperaturen på klimaindsatsen i Aarhus og giver bud på, hvordan byen kan nå sit mål om at være CO2-neutral i 2030.

Med en igangværende omlægning af varme- og el-produktion til grøn energi og en indsats for at klimasikre kommunens egne bygninger er der især et område, der skal forvandles, for at kuldioxiden går i nul i 2030, og det er transporten – og det vil sige alle aarhusianerne i deres personbiler og erhvervschaufførerne i deres lastbiler og busser.

Op mod 60 pct. af CO2-udledningen vil i 2030 komme fra transporten, ifølge rapporten, så hvis det skal lykkes, er det på det område, der skal ske noget.

Vejafgift – eller city tolling, som det kaldes i rapporten – er Siemens’ anbefaling nr. 1, når det gælder om at reducere CO2-udledningen fra bilerne mest muligt. Men selv om både London og Oslo har indført vejafgifter, er emnet fortsat en politisk meget varm kartoffel i Danmark – og i Aarhus.

»Vejafgifter kan vi på ingen måde stemme for i Venstre. Det er helt udelukket, for vi skal ikke genere de i forvejen hårdt belastede bilister med nye skatter og afgifter. Vores klimaanbefaling er i stedet at se mere på elbiler, delebiler og forbedring af den kollektive trafik, så den bliver et brugbart alternativ for bilisterne. Og så er der fortsat en gevinst at hente i energirenovering af bygninger,« siger Gert Bjerregaard, politisk ordfører for Venstre.

Jan Ravn Christensen, ordfører for SF, er helt uenig.

»Vejafgift er en god idé, for det vil flytte flere bilister over i kollektiv trafik og få flere til at dele bil. Det kan gøres nemt med chips i bilruderne, så det ikke bliver en gene for bilisterne, og når det kan lade sig gøre i resten af Europa, må der også snart være et flertal for det i Aarhus,« siger SF’eren, der også anbefaler, at Aarhus sætter flere penge af til nye etaper af letbanen.

Teknikrådmand Kristian Würtz (S) vil ikke indføre en vejafgift i Aarhus:

»Nej, den er ikke på bordet. Man skal kunne komme til og fra Aarhus, og vi har ikke brug for, at folk skal betale mere for at komme ind til byen,« siger han.

Siemens-rapporten fremlægges torsdag på et seminar som led i arbejdet med kommunens klimaplan for 2016-2020.

  Print artikel Print artikel Send artikel Send artikel | Tilbage |

Annonce

Annonce
Mest læste nyheder
Annonce